Quickpoint

Tidlig frost giver efterspørgsel på vinterdæk året efter

Flere sæsoner med lune og snefri vintre har fået mange danske bilister til at droppe vinterdæk til fordel for helårsdæk og sommerdæk. 

Men sidste års tidlige vinter sendte efterspørgslen på vinterdæk på himmelflugt.

I 2021 kom vinteren tidligt med sne og frost allerede i november. Det overraskede mange bilister. Den tidligere vinter udløste en ekstraordinær efterspørgsel på vinterdæk, som betød lange ventetider på værkstederne, og i mange tilfælde udsolgt af de dækmærker kunderne foretrak.

„Vi har været i dækmarkedet i mange år, og der er et tydeligt mønster. Salget af vinterdæk hænger sammen med, hvor streng de foregående vintre har været. Aktuelt har de mange milde vintre i streg tidligere fået mange bilejere til at tænke, ‘hvorfor skal jeg have to hjulsæt’, hvis jeg kan nøjes med et sæt dæk hele året,“ siger Tim Søndergaard, der er direktør i værkstedskæden Quickpoint.

Helårsdæk er at gå på kompromis

De seneste vintre har udformet sig forskelligt, nogle med høje gennemsnitstemperatur, andre med lave. Ifølge tal fra Quickpoint, er salget af helårsdæk mere end fordoblet igennem de senere år, mens salget af vinterdæk går tilbage. „Helårsdæk kan være en rigtig god løsning for dem, der har mulighed for at lade bilen stå, når der er rigtigt vintervejr med is og sne på vejene. Men for dem, der skal bruge bilen hver dag, er det fortsat sikrest at køre med vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Med helårsdæk går man på kompromis med sommer- og vinteregenskaberne,“ påpeger Tim Søndergaard og fortæller, at sommerdæk kan være decideret farlige ved frost og sne.

Ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed og FDM bør man skifte til vinterdæk, når frosten sætter ind. Medmindre man kan lade bilen stå når det er frost, sne og sjap.