Sådan bliver dine sneakers ved med at se godt ud

Ting, der er købt hvide, skal jo helst blive ved med at være hvide, hvis de skal tage sig godt ud.

Her får du Sportmasters guide til, hvordan du passer godt på dine sneakers med rens og pleje. Guiden kan selvfølgelig bruges til alle farver sneakers, men de fl otte hvide kræver som regel lidt ekstra opmærksomhed.

Foråret er sæson for sneakers. I de første forårsmåneder, hvor det bliver lysere og lunere, er der rigtig mange, som køber dem hvide. Det er altid en god idé at pleje dine sneakers, uanset farven. Så holder de længere. Når du skal gøre dine sneakers rene, kan du godt bruge en mild sæbe og knofedt, men ofte vil det være lettere og bedre for dine sneakers at anvende skoplejeprodukter, som er udviklet specielt til formålet. Hos Sportmaster fi nder du en række forskellige former for skopleje. Nogle plejeprodukter har til formål at beskytte nye og brugte sko ved at imprægnere dem. Andre produkter renser beskidte sko, og andre igen kan fjerne grim lugt.

Imprægnering er altid en god idé

Er dine sneakers helt nye, er det en god idé at imprægnere dem, før du tager dem i brug. Så er de nemlig beskyttet mod at skidt og snavs trænger ind i skoenes overfl ade. Til imprægnering kan du fx bruge Woly Sports effektive imprægneringsspray. De kraftfulde nanopartikler

i sprayen imprægnerer, og på den måde får du en beskyttende og vandafvisende struktur på overfl aden, så støv og smuds let kan fjernes. Woly Sports imprægneringsspray kan anvendes til både sko og tøj.

Husk at sprayen skal anvendes regelmæssigt, for at beskytte dine sneakers bedst muligt. Du kan sagtens spraye dine brugte sneakers også. Du skal bare sørge for at rengøre dem grundigt og lade dem tørre inden, så skidt og snavs ikke sætter sig fast under imprægneringslaget.

Rengøring af beskidte sneakers

Den amerikanske skoplejeproducent, Jason Markk har udviklet en række rengøringsprodukter, der er gode til at få dine sneakers rene. Også selvom de er møgbeskidte efter vinterens og det tidlige forårs regn, sjap og mudder. Hvis dine sneakers er blevet beskidte, kan du med fordel anvende Jason Markk Premium Cleaning, som består af sæbe og børste, der er specielt udviklet til rengøring af sneakers. Sæben indeholder ingen skadelige kemikalier og er drøj i brug, så en fl aske rækker til mange par.

Fjern den grimme lugt

Det er et kendt problem, at sneakers kan komme til at lugte grimt, når de er blevet brugt fl ittigt. Du behøver ikke smide dine sneakers ud, hvis du synes, de lugter. Der er heldigvis fl ere måder at fjerne den ubehagelige lugt på.

Når du sveder på fødderne, og sveden ikke har mulighed for at fordampe væk fra skoen, bliver der dannet mikrobakterier. Det er mikrobakterierne, der er årsag til, at dine sneakers begynder at lugte. For at fjerne den ubehagelige lugt kan du gøre brug af et lille trick, nemlig at putte dine sneakers i en pose, som du så lægger i fryseren. Frostgrader slår bakterierne ihjel og burde derfor mindske den

grimme lugt i dine sko. Som tidligere nævnt fi ndes der mange forskellige former for skopleje, også produkter, som kan fjerne grim lugt. Fx SmellWell, som er små genanvendelige duftposer, der modvirker forekomsten af bakterier, absorberer fugt og spreder en behagelig duft. Smell-Well er uden farlige kemikalier, er skånsomt mod miljøet og holder i 3-4 måneder ved normal anvendelse.

Sportmaster sneakers

Sådan imprægnerer du dine sneakers

• Ryst sprayen grundigt og hold den cirka 20 cm fra skoen.
  • Spray hele skoen i et jævnt lag og lad den tørre.
  • Når laget er tørt, kan du give skoen endnu et lag.

TIP: Sørg for, at laget, du har sprayet på, er fuldstændigt tørt, før du tager skoen i brug. Spray gerne udendørs, eller sæt i hvert fald skoene ud til tørring, når du har imprægneret dem.

Sportmaster sneakers

Sådan gør du dine sneakers rene

• Tag en skål med vand. Dyp Premium Cleaning-børsten i vandet, put lidt sæbe på børsten, og dyp den i vandet igen.
  • Rens dine sneakers med børsten.
  • Tør efter med et håndklæde, inden du lader dem lufttørre.

TIP: Det er vigtigt, at du altid lader dine sneakers lufttørre og ikke smider dem på radiatoren, da det kan ødelægge materialerne på dine sneakers.