Silvan

Sådan vælger du de rigtige havemøbler

Der findes mange forskellige typer af havemøbler, og det kan være fristende bare at tage dem, du synes er flottest.

Hvis du gerne vil finde dem, der passer bedst til dig, er det en god idé at tænke over, hvor møblerne skal stå, siddekomfort, materiale, vedligeholdelse og opbevaring.

Her får du fem gode spørgsmål, Silvan anbefaler, at du kan stille dig selv, før du køber dine nye havemøbler.

Kommer møblerne til at stå godt?

Det er en god idé at være sikker på, at de havemøbler, du har udset, faktisk kan være der. Mål op på forhånd, så du ved præcis hvor meget plads der er. Derudover kan underlaget også være med til at bestemme, hvilke havemøbler der passer bedst. Fx vil en havestol med tynde ben være tilbøjelig til at synke ned i grus og blødt græs eller forsvinde mellem brædderne på træterrassen.

Komforttjek– sidder du godt?

Et havemøbel kan være nok så pænt, men sidder du ikke godt, er det et dårligt køb. Det en god idé at tage ud i din lokale Silvan og afprøve komforten i forskellige havemøbler. På denne måde kan du prøve dig frem og finde den havestol, loungesæt, eller solseng, du sidder bedst i.

Hvor meget pleje og vedligeholdelse?

Før du investerer i et nyt havemøbel, bør du undersøge, hvor meget pleje og vedligeholdelse det kræver. Alle havemøbler skal rengøres i ny og næ, nogle kræver ekstra pleje et par gange om året. Hvor meget pleje afhænger af materialerne. Får møblet ikke den rette behandling forringes levetiden og udseendet.

Hvilket materiale?

Havemøbler produceres i mange forskellige designs, og hver har deres fordele. Du kan få flotte havemøbler i træ. Du kan også sagtens få et lækkert møbel i et plastmateriale som fx Polyrattan. Er du mere fokuseret på robusthed og holdbarhed, kan du gå efter møbler i galvaniseret stål eller hårdt træ.

Hvad med opbevaringen af hynder?

Ved havemøbler som loungesæt og solsenge følger der ofte hynder med. Men med cafésæt, havebænke og almindelige havestole skal du ud at købe hynder og puder. Du kan få nogle, der er vandafvisende, men det er bedst at have en hyndeboks, som beskytter mod fugt, alger og andet snavs, når hynderne ikke er i brug.

Bonus hos Silvan
Du optjener 6% bonus, når du handler hos Silvan eller på silvan.dk og betaler med dit kort fra Forbrugsforeningen. Find den nærmeste Silvan på fbf.dk eller i appen.