Julemærkefonden

På Julemærkehjemmet fik Emily venner

12-årige Emily blev mobbet og fik at vide, at hun aldrig ville få nogen venner.

Efter et ophold på Julemærkehjem har hun mødt andre børn, som gerne vil være sammen med hende.

Emily har ikke haft en let barndom. Lige siden børnehaven har hun oplevet, at andre børn har behandlet hende dårligt. De mobbede hende, og det var hårde ord, som ramte hende.

”Jeg er blevet mobbet rigtigt tit. Jeg blev omringet og truet mange gange, jeg er også blevet slået. De sagde, jeg bare skulle dræbe mig selv, og jeg aldrig ville få nogen venner. Og jeg bare fortjente at dø,” fortæller hun.

Følte hun intet var værd

Mobningen fik store konsekvenser for den 12-årige piges selvværd. Hun tænkte derfor meget tunge tanker om sig selv.

”Det fik mig til at føle, at jeg intet var værd, og jeg bare burde dræbe mig selv.”

Problemerne var så alvorlige, at hendes forældre ikke kunne løse dem uden hjælp. Derfor blev et ophold på et Julemærkehjem løsningen for hende.

En vej ud af mobning

Over halvdelen af de børn, der kommer på Julemærkehjem, er plaget af mobning. Nogle er som Emily blevet mobbet så meget, at de har trukket sig fra at være sammen med andre børn.

På Julemærkehjemmet får børnene hjælp til at komme tilbage i fællesskabet. Pædagogerne arbejder fokuseret med, at alle børn får plads til at sætte ord på deres følelser og oplevelser. Børnene kan øve sig i at være den, de er, uden at være bange for at blive holdt udenfor, drillet eller kaldt øgenavne.

Opholdet har givet Emily nye venner, og hun er begyndt at se lysere på tilværelsen.

”Jeg har fået det bedre, fordi jeg er kommet ind i et fællesskab, hvor jeg har fået venner. Jeg er ikke så ked af det mere. Jeg har hele tiden nogen at være sammen med, og jeg kan mærke, de andre gerne vil være sammen med mig. Det får mig til at føle, at jeg god nok, som jeg er.”

Sammen med vennerne

Der er også sket en stor forskel på, hvordan Emily opfører sig, når hun er derhjemme.

”Jeg er ikke længere ked af det hver eneste dag, og jeg er ikke kun på mit værelse, når jeg kommer hjem. Jeg gider ikke bruge min telefon så meget. Jeg vil gerne være udenfor og sammen med mine venner.”

Emily er ikke i tvivl om, at opholdet har haft en enorm betydning for hendes udvikling.

"Hvis ikke jeg var kommet på Julemærkehjem, ville jeg nok stadig være på min gamle skole, og jeg ville tænke over alle de ting, der er blevet sagt, og hvad jeg er blevet kaldt. Jeg ville ikke tænke, at jeg er god nok."

Årets Julemærke hylder naturen

Kunstneren Lisa Grue har tegnet årets Julemærke. Hun ønsker at sende en kærlig hilsen til juleskoven. Overskuddet fra salget går til at støtte Julemærkehjemmene, som hjælper børn ud af mistrivsel.

Køb julemærket her
Julemærket

Julemærket 2023 har fået titlen ‘Tag med ud i juleskoven’. Motivet er fyldt med dyr og planter, som man kan møde i de danske skove om vinteren. Årets Julemærkekunstner Lisa Grue har en særlig grund til at have valgt dette motiv:

”Jeg har tegnet juleskoven, fordi naturen inkluderer os alle. Det er et positivt sted, hvor ingen dømmer dig. Alle bliver accepteret. Vi har alle brug for at blive ladet op, og det kan vi i naturen, hvor alle er velkomne. På den måde minder det jo om, hvad Julemærkehjemmene står for,” siger Lisa Grue.

En super cool opgave

For Lisa Grue har det været en spændende opgave at tegne årets Julemærke:

”Det var en super cool opgave. Julemærkehjemmenes arbejde er en god sag, som jeg gerne vil være med til at støtte. Jeg er vokset op med Julemærket på juleposten, så jeg forbinder det med julen i min barndom. Det er nogle vilde navne, som gennem tiden har tegnet Julemærket, og jeg er stolt af, at jeg nu er blandt dem,” fortæller hun.

Hjælper børn ud af mistrivsel

Som altid går overskuddet fra salget til de fem Julemærkehjem. På Julemærkehjemmene får op mod 1.000 børn hvert år hjælp til at komme ud af mistrivsel, mobning og ensomhed. Under et ophold bliver de en del af et fællesskab med støtte fra både børn og voksne og får hjælp til at styrke deres selvværd.

Julemærket er en dansk opfindelse. Det er udkommet hvert år siden 1904. Tidligere kunne indtægten fra salget finansiere driften af Julemærkehjemmene. Det har dog ændret sig i takt med, at vi sender færre julekort med posten. I dag kommer langt de fleste indtægter i form af donationer og bidrag fra privatpersoner, virksomheder og fonde.